Knoche, Manfred (2020). Science Communication and Open Access: The Critique of the Political Economy of Capitalist Academic Publishers as Ideology Critique. tripleC 18(2), 508-533. https://doi.org/10.31269/triplec.v18i2.1183
Starting from a theoretical and methodological foundation of an academic ideology critique, the production, distribution and valorisation of science communication will be analysed in exemplary fashion. The focus is on the criticism of publishing houses’ business models in the sphere of open Access publishing. These models are propagated and implemented by science and politics. Thus, academic publications continue to be traded as commodities. The existing relationships of power and domination are thereby reproduced. In contrast, the emancipatory potential of non-commercial science communication based on the digitalisation of production and distribution is shown.
Siehe hierzu auch die dt. Kurzfassung:
Knoche, Manfred (2019). Kritik der politischen Ökonomie der Wissenschaftskommunikation als Ideologiekritik: Open Access in Ideologie, Kritik, Öffentlichkeit ed. Uwe Krüger and Sebastian Sevignani, 140-174. Leipzig: Publikationsserver der Universität. https://doi.org/10.36730/ideologiekritik.2019.8
Ausgehend von einer theoretisch-methodischen Fundierung einer wissenschaftlichen Ideologiekritik werden exemplarisch die Produktions-, Distributions- und Verwertungsverhältnisse von Wissenschaftskommunikation analysiert. Im Mittelpunkt steht die Kritik an Verlags-Geschäftsmodellen zu Open Access-Publikationen, die von Wissenschaft und Politik propagiert und implementiert werden. Damit werden wissenschaftliche Publikationen weiterhin als Waren gehandelt. Die bestehenden Herrschafts- und Machtverhältnisse werden reproduziert. Demgegenüber werden die emanzipatorischen Potenziale einer auf Basis der Digitalisierung von Produktion und Distribution möglichen nicht-kommerziellen Wissenschaftskommunikation aufgezeigt.