Brigitte Kromp, Maria Seissl, Tobias Zarka:
AUSTRIAN TRANSITION TO OPEN ACCESS (AT2OA) – EIN ÜBERBLICK(AT2OA)Zusammenfassung: Im Rahmen des Hochschulraumstrukturmittelprojekts „Austrian Transition to Open Access“ (AT2OA) sollen durch Neugestaltung der Lizenzverträge mit den Anbietern und durch gezielte Publikationsunterstützung der Forschenden eine Steigerung des österreichischen Open Access-Publikationsoutputs generiert und neue Wege für das Open Access-Publizieren eröffnet werden. In vier Teilprojekten werden unterschiedliche Maßnahmen zur Unterstützung dieses Transformationsprozesses bearbeitet. Ergänzt werden diese Teilprojekte durch Vernetzungsaktivitäten und Maßnahmen zum Wissenstransfer. Der Artikel gibt einen kurzen Überblick über die inhaltlichen Schwerpunkte und die Governance des Projektes.
Schlagwörter: Hochschulraumstrukturmittelprojekt; Austrian Transition to Open Access (AT2OA); Governance; Open Access; Open Access Transformation; Open Access Transition; Bundesministerium für Bildung, Wissenschaft und Forschung
Brigitte Kromp, Maria Seissl, Tobias Zarka:
AUSTRIAN TRANSITION TO OPEN ACCESS (AT2OA) – IN A NUTSHELLAbstract: The goal of the Higher Education Area Structural Funds project “Austrian Transition to Open Access” (AT2OA) is to support the large-scale transformation of scientific publications from Closed to Open Access, and to implement measures supporting this initiative. The project aims to increase Austria’s Open Access publication output by restructuring licence agreements with publishers and by providing targeted support for researchers’ publication activities. It will also establish new venues for Open Access publishing. The subprojects are complemented by networking and knowledge transfer activities. The article gives a brief overview of the main topics and the governance of the project.
Keywords: Higher Education Area Structural Funds Project; Austrian Transition to Open Access (AT2OA); Governance; Open Access; Open Access Transformation; Open Access Transition; Austrian Federal Ministry of Education, Science and Research
DOI: https://doi.org/10.31263/voebm.v72i1.2274
Veröffentlicht in Mitteilungen der VÖB 72 (2019) Nr. 1, S. 28-34.
Online: https://ojs.univie.ac.at/index.php/voebm/article/view/2274/